The course is divided in two parts.
- The first part is dedicated to localization theory and evidence. A first set of theories comes from Paul Krugman’s seminal contributions to the New Economic Geography (NEG) and provides an explanation of spatial clustering of economic activities based on familiar economic concepts, without any reference to innovation. A second set of theories, joint with related evidence, comes from several empirical contributions to the economics of innovation and stresses the role of innovation as an agglomeration.
- The second part of the course is dedicated to Multinational Enterprises (MNEs) and theirForeign Direct Investments (FDIs). Besides providing a definition and classification of MNEs, as well as a theory of their determinants and nature of FDIs, we will discuss their relationship with and impact on industrial agglomerations.
- Enseignant: FrigantVincent
- Enseignant: LissoniFrancesco
Intervention C Carrincazeaux EIVS IDET
- Enseignant: CarrincazeauxChristophe
- Enseignant: CorisMarie
- Enseignant: DhuitInes
- Enseignant: GaschetFrederic
- Enseignant: MiollanStephane
- Enseignant: ZozimeBernard
- Enseignant: GaussierNathalie
- Enseignant: JullienBernard
- Enseignant: GaussierNathalie
- Enseignant: BergouignanEloise
- Enseignant: DupuyClaude
- Enseignant: GuichardSophie
- Enseignant: Langlois MauriceAlexandra
Le but est d’initier les étudiants à l’utilisation des
systèmes d’information géographique. Après 3h de cours afin de présenter de
façon générale ce que sont les systèmes d’informations géographiques et les
notions qu’ils recouvrent (informations géographiques et attributaires,
projections, formats raster et vectoriel, sémiologie etc.), les étudiants sont
encadrés dans la réalisation de TP permettant d’assimiler des compétences opérationnelles de niveau utilisateur SIG.
- Enseignant: GaschetFrederic
- Enseignant: PouyanneGuillaume
Principes d'une démarche de projet d'action au niveau territorial (global ou thématique) assimilable à du management territorial. Quelles composantes ? Quelle organisation ? Quelle stratégie à partir d'un diagnostic ?
- Enseignant: PeyrefitteMarilyne
Logiques d'intervention en matière d'aménagement du territoire et de développement territorial : quels enjeux, quels acteurs, quels outils selon quelles échelles et temporalités ?
- Enseignant: PeyrefitteMarilyne
- Enseignant: BernardTanguy
- Enseignant: CombarnousFrancois
- Enseignant: LerayFlorian
- Enseignant: GaussierNathalie